Het is herfst! Grijze wolken, een straffe wind, je haren waaien alle kanten op, oude takken vallen op de grond, de regen slaat in je gezicht, het bos geurt naar rotte bladeren en de eikels knappen open onder je voeten. De herfst, alles is in beweging maar de uitnodiging tot verstilling is voelbaar.

Herfstdepressie

Depressie is stagnatie, een moeras waar zowel pijn als liefde verstikt ronddobberen. Hele groepen mensen lijden aan een  herfstdepressie. Zou het komen omdat de herfst een weerspiegeling is van je gesteldheid? Het weemoedige van herfstweer, de herinnering aan het leven, de voorspelling van de dood? De herfst helpt de natuur zich te ontdoen van alles wat overbodig is en brengt het rottingsproces op gang. Om je te kunnen vernieuwen heb je beweging nodig en daarnaast stilte. Om de stagnatie te doorbreken moet je dus enerzijds in beweging komen, de wind door je heen laten waaien, de stappen zetten die nodig zijn; anderzijds keer je naar binnen om jezelf te onderzoeken, het rottingsproces te doorgronden, delen van jezelf dood te laten gaan zodat er een bodem komt waarop nieuw leven kan ontstaan.

Stuurloosheid

Piekeren, rondjes draaien in je hoofd levert weinig beweging op, blijven zitten op de bank ook, evenals je terugtrekken in jezelf of je ademhaling inhouden. Zelfs het gevoel van rusteloosheid valt onder stagnatie, omdat het geen richting heeft. Deze stuurloosheid hoort heel vaak bij depressie. Zoveel  ´denken´ en toch niet weten waar je het zoeken moet. Ieder mens zit boordevol energie en als je die niet positief en gericht inzet, keert het zich tegen je. Elke keer dat je piekert is een daad van zelfagressie. Elke keer dat je onder de dekens blijft liggen om maar niets te voelen ook. Dus, stop. Kom in beweging!

Ik hoor je al zeggen, wat doet het er allemaal toe, ik heb nergens zin in, waarom denk je dat ik mijn bed niet uitkom… en toch, besef dat die gedachtes over jezelf niet waar zijn, dat ze je gevangen houden in het moeras. Ook als je bijna niets meer kunt, buiten wandelen gaat altijd. Laat de wind spelen door je haar – zeker nu in de herfst -,  voel die eikels knappen onder je schoenen, schop eens een kastanje weg en snuif de geur op van rottende herfstbladeren. Dit is de werkelijkheid, niet die ondermijnende gedachtes over jezelf of het gepieker over de zinloosheid van het bestaan. Haal diep adem en geef je over aan je zintuigen.

Sporten helpt bij een depressie

We bewegen massaal te weinig, terwijl het een belangrijk onderdeel is van een gezonde leefstijl. Net zoals gezond eten en voldoende nachtrust draagt het voor een heel groot deel bij aan je welbevinden, ook wanneer je depressief bent. Er komt steeds meer bewijs dat een fysieke aanpak van depressie werkt. Denk maar aan running therapie, waarbij je onder begeleiding gaat rennen. Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat mensen met een goede conditie minder last hebben van depressies. Bij 12% van de mensen met depressie had dit voorkomen kunnen worden door regelmatig te bewegen. Er zijn inmiddels meerdere onderzoeken naar het effect van yoga waarvan er een momenteel loopt bij de universiteit van Groningen. En zo kan ik nog even doorgaan.

Hoe helpt beweging een depressie voorkomen?

Er zijn vele redenen te bedenken waarom bewegen helpt bij het verminderen of voorkomen van een depressie:

  • Je stuurloze gedachtes hebben iets concreets waar ze zich op kunnen richten. Piekeren is erg onhandig als je iets belangrijkers te doen hebt op dat moment, namelijk je voeten voor elkaar zetten, niet struikelen over een afgewaaid takje, opletten of er geen fietser aankomt die tegen de wind inbeukt, speelse honden ontwijken… Zo komt je hoofd tot rust en krijgt je lichaam meer energie.
  • Als je last hebt van futloosheid en het gevoel dat je het leven niet aankan, leidt dit al gauw tot inactiviteit, minder fitheid en toenemende moeheid. Door te bewegen voel je je actief en verbeter je je spierkracht. Je bloed gaat weer stromen, je haalt dieper adem en ook kleine pijntjes en verkrampingen verdwijnen als sneeuw voor de zon waardoor je je fysiek prettiger gaat voelen.
  • Endorfinen, serotonine, dopamine, de lekkerste stofjes gieren door je lichaam wanneer je aan het sporten bent. Door te bewegen ga je je dus actief gelukkiger voelen.
  • Bovendien doe je iets waar je je achteraf tevreden of zelfs trots over kunt voelen. In ieder geval heb je vandaag gewandeld of gesport.
  • Als je beweegt, slaap je vaak ook beter en aangezien een slechte nachtrust zowel een trigger als een gevolg van een depressie kan zijn, is dit heel belangrijk.

Uit o.a.: Exercise as medicine – evidence for prescribing exercise as therapy in 26 different chronic diseases

Kortom, bewegen doorbreekt de negatieve spiraal waar je in zit. Het kan wel gebeuren dat in de loop van de dag het effect weer verdampt, maar toch heb je je enkele uren veel beter gevoeld en heb je net dat zetje gekregen waar je behoefte aan had om toch in actie te komen.

Innerlijke beweging

Alleen fysiek bewegen is in veel gevallen echter niet genoeg. Het kan zelfs gebeuren dat je je slechter gaat voelen als je al je pijlen hierop richt. Laten we nog even teruggaan naar de herfstwinden die je naar adem doen happen terwijl je ondertussen struikelt over de dode takken en bladeren op de grond . Al rottend  worden ze verwerkt tot  vruchtbare aarde waarop in het vroege voorjaar de sneeuwklokjes bloeien.

Ook innerlijk is het dus nodig dat je een beweging maakt naar de stilte in jezelf, een plek waar je jezelf kunt ontmoeten, waar je kwetsbaar durft te zijn. Stel jezelf maar eens de vraag: wat mag er in mij sterven om tot leven te komen? Wil je dit niet alleen doen en is de herfst voor jou een goed moment om naar binnen te keren? Laat je lichaam zich aanspreken door  mijn handen en mijn onvoorwaardelijke aandacht. Ben je geïnteresseerd in een kennismakingsconsult, neem contact op via info@tesoro.nu of info@dagdepressie.nl.

Pin It on Pinterest