Eten, zou dat nu echt helpen tegen een depressie? Ja. Depressie is een complexe ziekte waarbij meerdere oorzaken en factoren een rol kunnen spelen. Zit je in een zware depressie omdat je bepaalde trauma’s uit je jeugd niet goed hebt verwerkt, dan zal eten waarschijnlijk niet voldoende zijn om je weer helemaal gelukkig te doen voelen. Desalniettemin blijkt uit studies dat je gezonde voeding kunt inzetten als natuurlijk anti-depressivum. Je koelkast zit er hopelijk vol mee.

Ongezonde voeding, slecht humeur

Ga maar eens een week junkfood eten en vertel me dan hoe je je voelt. Teveel suikers en bewerkte koolhydraten voeden de slechte bacteriën in je darmen, waardoor je darmfunctie verstoord raakt en je lichaam te weinig mineralen en vitamines op kan nemen. Je beschikt in zo’n geval over te weinig bouwstenen oftewel nutriënten om serotonine aan te maken.

Serotonine

Serotonine is net als dopamine en endorfine een neurotransmitter. Serotonine beïnvloedt je dag- en nachtritme, je eetlust, je lichaamstemperatuur en je stemming. Maak je voldoende serotonine aan, dan voel je je rustig en ontspannen. Heb je hieraan gebrek dan heeft het onmiddellijk een uitwerking op je geestelijke gezondheid. Je bent gejaagd en angstig, je krijgt last van eetbuien en depressieve gevoelens kunnen dan gemakkelijk de kop opsteken.

Anti-depressiva

In Nederland worden honderdduizenden recepten per jaar verstrekt vanuit de gedachte dat mensen met een depressie te weinig serotonine aanmaken. Hierbij wordt op de koop toe genomen dat anti-depressiva heel veel bijwerkingen hebben. Denk maar aan:

  • slapeloosheid
  • sufheid
  • vermindering van je libido
  • rusteloosheid
  • overmatig transpireren
  • gewichtstoename
  • verhoogde kans op hart- en vaatziekten

Hiermee is de lijst van bijwerkingen nog lang niet uitgeput. Bovendien komt steeds meer aan het licht dat het een hels karwei kan zijn om te stoppen met anti-depressiva. De onttrekkingsverschijnselen lijken zo erg op een depressie dat je geen onderscheid kunt maken tussen het een en het ander. Ook raakt je lichaam het ontwent om zelf serotonine te produceren.

Voeding als natuurlijk anti-depressivum

Je bent echter niet afhankelijk van anti-depressiva om serotonine te produceren. Van nature vindt dit proces plaats in zowel je darmen als je hersenen. Wat is daarvoor nodig? Behalve een goede nachtrust, regelmatig bewegen en voldoende zonlicht is gezond eten onontbeerlijk. Mensen die gezond eten hebben echt minder last van depressies.

Het gaat erom dat je veel vitaminen (B6, B11, B12, D), mineralen, met name magnesium (maar ook zink, ijzer en koper), omega-3 vetzuren, complexe koolhydraten en tryptofaan binnenkrijgt. Laten we het simpel houden. Als je bruin volkoren brood eet, veel groente en fruit met daarnaast regelmatig wat noten en zaden en van tijd tot tijd rood vlees en vette vis, kom je al heel ver. Wil je jezelf een kleine boost geven? Eet dan een stukje pure chocola of een banaan om een portie tryptofaan binnen te krijgen.

Hoe ontstaat een tekort aan serotonine?

Naast een gebrek aan beweging, zonlicht en slechte voeding is chronische stress de grootste boosdoener. Wie heeft er tegenwoordig geen last van? Ben je bovendien in je jeugd in een onveilige emotionele omgeving opgegroeid, dan is de kans groot dat je een verstoorde stress-respons hebt ontwikkeld. Je lichaam staat dan permanent op spanning waardoor bepaalde voedingsstoffen sneller worden verbruikt. Ook ontstaan door chronische stress eerder chronische inflammaties (ontstekingen), iets wat steeds vaker voorkomt. Het is een van de belangrijkste veroorzakers van depressies. Door chronische inflammatie wordt namelijk tryptofaan, een belangrijke bouwstof van serotonine, afgebroken.

Voeding helpt ook bij chronische ontstekingen

Veel van de bovengenoemde nutriënten zijn ook ontstekingsremmend. Daarnaast kunnen groene thee en probiotica behulpzaam zijn, maar ook kruiden als tijm en salie, kurkuma, gember. Maak hier eens een heerlijke oppeppende gemberthee van! Daarnaast is het ook bij chronische ontstekingen van belang dat je voldoende beweegt en ontspanningstechnieken toepast.

Luister naar de signalen van je lichaam

Zoals je ziet, grijpt alles in elkaar. Gezonde voeding, beweging en ontspanning helpen je om niet in een depressie te vervallen. Het is vooral belangrijk dat je goed luistert naar de signalen van je lichaam zodat je weet wat jouw behoeftes zijn. Vind je dat echter moeilijk, dan is er meer nodig. Ook onderdrukte emoties zijn namelijk een bron van stress en dus van een serotonine-tekort. Massagetherapie helpt niet alleen je lichaam om zich te ontspannen, maar je gaat ook je eigen signalen en behoeftes beter begrijpen. Ga naar www.tesoro.nu of www.dagdepressie.nl voor meer informatie.

Heb jij ervaring met eten in relatie tot depressie? Dan hoor ik graag jouw ervaringen hiermee.

 

Bronnen en leesvoer:

 

 

Pin It on Pinterest